Verschillende leeftijden in een groep
Ook leren de kinderen elkaar te helpen. Op onze school werken we met een onderbouw (4-6 jaar), middenbouw (6-9 jaar) en bovenbouw (9-12 jaar). Juist door die verschillende leeftijden binnen één groep, kunnen de leerlingen elkaar goed helpen. Zo wordt er op speelse wijze ook gewerkt aan sociale ontwikkeling. De kinderen leren anderen te waarderen en te respecteren. Jonge leerlingen leren om hulp te vragen en meer ervaren leerlingen leren anderen te helpen.
Werken in de groep
Hoewel het onderwijs op onze school anders is ingericht dan op de meeste andere scholen, krijgen leerlingen ook bij ons gewoon les in taal, rekenen, biologie, geschiedenis, gymnastiek, noem maar op. Wel maken we (meer) gebruik van ander (montessori-) lesmateriaal en andere lesmethoden dan reguliere scholen. Naast de gewone lessen, doen we tijdens het hele schooljaar mee aan allerlei bijzondere activiteiten, onder meer de Veenendaalse sportdag, het verkeersexamen, het hockey- en voetbaltoernooi en de kinderboerderijdag. Bovendien gaan de leerlingen van de onder- en middenbouw ieder jaar op schoolreis. Leerlingen in de bovenbouw gaan jaarlijks drie dagen op schoolkamp.
Opgroeien
De discussie over de rol van de school bij het opvoeden van kinderen is al jarenlang actueel. Als montessorischool kiezen we er volmondig voor een rol te willen spelen bij de vorming, zeg maar opvoeding, van onze leerlingen. Het is verweven in ons onderwijs en met de cultuur van onze school. Kinderen moeten zich veilig en prettig voelen op school. We streven naar rust en orde en naar vriendelijkheid en respect voor elkaar. We leren kinderen dat ze anderen niet mogen storen en dat ze zichzelf niet moeten laten storen. We leren ze ervoor te zorgen dat de klas netjes en schoon blijft, dat ze altijd bezig zijn en afmaken waaraan ze begonnen zijn. Belangrijke waarden, die onmisbaar zijn om op een goede manier zelfstandig te kunnen (leren) werken. Daarvan hebben de leerlingen in het voortgezet onderwijs, maar eigenlijk in hun hele leven, profijt
<<terug naar het onderwijs<<