Montessorionderwijs
Zo’n honderd jaar geleden begon Maria Montessori aan de ontwikkeling van Il Metodo, haar revolutionaire leer- en opvoedmethode. Revolutionair, omdat ze het kind als individu presenteerde, met een eigen stem. Haar laboratorium was de ‘Casa dei Bambini’, een kleine school voor vijftig straatarme kleuters uit een volksbuurt in Rome.
Als eerste vrouwelijke arts van Italië verdiepte ze zich in de pedagogiek en stelde vast hoe nieuwsgierig en leergierig kleine kinderen zijn. Dat ze de drang hebben om zich te ontplooien. Dat elk kind, op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo, aandachtig aan de slag gaat wanneer het in de geschikte omgeving het juiste materiaal aangereikt krijgt. Haar uitgangspunten zijn nog steeds actueel en vormen de basis van ons onderwijs, uiteraard aangepast aan de eisen van de moderne tijd.
De kernpunten
De centrale gedachte van het montessorionderwijs is: ‘help mij het zelf te doen’. Uw kind staat centraal en vormt met zijn of haar mogelijkheden het uitgangspunt voor goed onderwijs. Wij vatten de kernpunten van het montessorionderwijs graag voor u samen:
- Individueel onderwijs: uw kind wordt individueel begeleid en werkt in eigen tempo, op eigen niveau.
- Vrijheid in gebondenheid: keuze- en bewegingsvrijheid stimuleren de spontane belangstelling van uw kind. Onze leerlingen hebben een eigen weektaak waaraan ze zelfstandig werken. Binnen dit kader zijn ze vrij in hun werkkeuze, waardoor ze leren kiezen, plannen en zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen werk.
- Voorbereide omgeving: wij bieden een veilige, ordelijke omgeving die de nieuwsgierigheid van uw kind prikkelt en het steeds opnieuw uitdaagt om aan het werk te gaan. We werken met uitnodigend, zelfcorrigerend lesmateriaal, waarmee uw kind al vroeg zelfstandig kan werken. Het montessorimateriaal sluit aan bij de ontwikkeling en belangstelling op verschillende leeftijden.
- Gevoelige periode: kinderen zijn uit zichzelf gemotiveerd om zich te ontwikkelen. De onderwerpen van hun belangstelling verschillen per kind en veranderen in de loop van de tijd. In zo'n gevoelige periode leert uw kind bepaalde dingen beter, sneller en gemotiveerder. Ons lesaanbod sluit hier waar mogelijk op aan.
- Verticale groepsstructuur: kinderen van verschillende leeftijden zitten bij elkaar in de groep, waardoor veel stimulans, dynamiek en uitdaging ontstaat. In de groep leren de kinderen met en van elkaar. Omdat kinderen verschillende ontwikkelingsfases en gevoelige periodes doormaken, zijn ze verdeeld in een onderbouw (groep 1 en 2), een middenbouw (groep 3, 4, 5) en een bovenbouw (groep 6, 7, 8).
- De leerkracht: met individuele en groepslessen stimuleert en begeleidt de speciaal opgeleide leerkracht het leerproces van uw kind en zoekt steeds naar mogelijkheden om uw kind innerlijk te motiveren het beste uit zichzelf te halen.
Kosmisch onderwijs
Naast de kernvakken taal, rekenen en lezen is kosmisch onderwijs een belangrijk leergebied binnen het montessorionderwijs. Kosmisch onderwijs gaat uit van het grote geheel (de kosmos) en laat uw kind ervaren dat alles en iedereen op aarde daar een schakeltje in is. De vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuurkunde, techniek, maar ook maatschappelijke betrokkenheid zijn hierin ondergebracht en worden geïntegreerd aangeboden.
In de praktijk betekent dit dat we een bepaald onderwerp altijd vanuit verschillende invalshoeken benaderen. We prikkelen de nieuwsgierigheid van uw kind en zorgen ervoor dat de stof actief wordt
verwerkt. Creatieve vakken, zoals handvaardigheid, muziek, dans, drama en film spelen hierbij een belangrijke rol. Alles hangt op een logische manier samen en uw kind leert zowel met het hoofd als met het hart en de handen. De lessen worden voor de hele groep gegeven, waarna uw kind de stof individueel of in een groepje kan verwerken.
Voor elk kind geschikt
Juist door de grote mate van individuele begeleiding biedt het montessorionderwijs elk kind goede mogelijkheden. Zo zal het rustige, teruggetrokken kind een andere benadering nodig hebben dan een meer beweeglijke groepsgenoot. En het kind dat zich moeilijk kan concentreren zal een begeleiding moeten krijgen, die gericht is op verbetering van de werkhouding. Elk kind krijgt de begeleiding die het nodig heeft. Zo halen we ook het beste uit uw kind.
Aansluiting op het voortgezet onderwijs
Uw kind wordt op onze school tot hetzelfde niveau opgeleid als op alle andere basisscholen. Dat zorgt voor een goede aansluiting op het voortgezet onderwijs. Onze leerlingen hebben zelfs een streepje voor door hun zelfstandigheid en positieve werkhouding. Deze eigenschappen zijn nodig om goed om te kunnen gaan met het studiehuis.
Meer weten?
Uitgebreide informatie over het montessorionderwijs vindt u op de websites van de Nederlandse Montessori Vereniging: www.montessori.nl en www.kiezenvoormontessori.nl.